שגרת גירושין בימי קורונה

ההתפרצות הדרמטית של נגיף הקורונה בישראל, ועמה ההנחיות המחמירות של הממשלה בכל הנוגע לשגרה והתנהלות יומיומית, יוצרות קשיים רבים על הורים גרושים. בין אם מבחינת קיומם כסדרם של זמני השהות עם הילדים, בין אם במחלוקות לגבי השמירה על בריאותם, ובין אם בנושאים כלכליים כתשלום מזונות ילדים.

עניינים שיכולים להיות מסובכים גם בשגרה רגילה, ושלעתים קשה להקפיד עליהם כלשונם וככתבם, הופכים תחת מגפת הקורונה לאתגר של ממש. כמו בסיטואציות רבות, המוכרות לגרושים וגרושות, גם כאן תמיד הפתרון הראוי יהיה זה שיוסכם תוך כדי קיום דיאלוג מכבד. מאבק משפטי-כספי שיתחולל בין הצדדים עלול להיעשות בסופו של היום "על גבם" ("ועל נפשם") של הילדים.

בטרם נכנס לנושאים עצמם, העצה הטובה ביותר לגרושים בימי קורונה היא לשים את המחלוקות והקרבות בצד. גם אם זה ייקח חודשים ארוכים, הקורונה בסופו של היום תהיה מאחורינו. אולם מאבקים שיתרחשו בצלה, והסלמה שתגבר תחת כנפיה, עלולים לגרור השלכות לעתיד.

האם בתי המשפט ובתי הדין הדתיים ממשיכים לעבוד?

כמו כל מערכת המשפט, הערכאות הנוגעות לדיני משפחה עובדות במתכונת חירום. הן בתי המשפט לענייני משפחה והן בתי הדין הדתיים. לא ניתן להגיש תביעות גירושין, אך בתי המשפט פתוחים לנושאים אקוטיים ודחופים כדוגמת הפרת הסדרי ראיה (הפרת זמני שהות), מניעת קשר וכדומה.

מה לגבי מזונות ילדים בתקופת הקורונה?

ימי הקורונה מניחים לפתחנו אתגרים כלכליים דרמטיים. הנזקים הצפויים למשק מוערכים בעשרות מיליארדי שקלים. מספר המובטלים והעובדים שהוצאו לחל"ת נאמד במאות אלפים והתחזיות הפסימיות אך הריאליות מדברות על מיליון דורשי עבודה לאחר הפסח. כמובן שרבים מבין אותם ישראלים שפרנסתם התרסקה הם אבות גרושים החייבים בתשלום מזונות, או לחילופין אמהות גרושות הזקוקות למזונות בכדי לכלכל ילדיהן.

נכון להיום (31/03/2020), אין הקלה או דחייה בתשלום מזונות ילדים, והמזונות צריכים להיות משולמים כסדרם. כלומר, אם לא טיפלתם בתשלום המזונות מראש (לשנה או לחצי שנה), והם משולמים חודש בחודשו, הסכומים אמורים להמשיך לעבור כתמול שלום.

במידה שהאב לא מסוגל מבחינה כלכלית לשלם את המזונות, או שהאם זקוקה למזונות גבוהים יותר לאור מצבה התזרימי, כדאי שההורים ידעו להתחשב זה בזה. ככל שמוסכם על שינוי זמני, רצוי מאד לעלות אותו עלי כתב. דהיינו, לערוך הסכם המעגן את השינוי הזמני במזונות הילדים בכדי למנוע מחלוקות עתידיות וסכסוכים כספיים שסופם מי ישורונו.

במקרי קיצון ניתן להפעיל כלים שונים, כמו פנייה לקבלת סעד דחוף בבית המשפט או הליכי הוצאה לפעול, אך חשוב לזכור כי אין כאן פתרונות קסם. יתרה מזו, גם ההוצאה לפועל פועלת במתכונת חירום וממילא המענה של המערכת לסיוע במזונות ילדים איננו אוטומטית (בלשון המעטה).

מה קורה בבידוד? האם המשמורת בתקופת הקורונה מתקיימת כסדרה?

בכל הנוגע להעברת הילדים בין ההורים לקיום זמני השהות שנקבעו בין ההורים, חשוב לדעת כי הפעולה הנ"ל תוכל להמשיך להתקיים גם בימי סגר מוחלט. שר המשפטים נענה לפנייה שנעשתה אליו מלשכת עורכי הדין, וקבע כי התקנות לשעת החירום לא יפגעו בילדים להורים גרושים. אלה יהיו רשאים לעבור בין הבתים גם אם ההנחיות יטילו על אזרחי ישראל סגר ובידוד.

"אני רואה חשיבות רבה בהבטחת הקשר בין ילד להוריו ובשמירה על חיי משפחה תקינים גם, ואולי אף בפרט במציאות הנוכחית", אמר שר המשפטים בהודעתו, "זאת מבלי לגרוע כמובן מהחיוניות שבמילוי אחר הנחיות הממשלה ומשרד הבריאות".

במילים אחרות, גם בימי קורונה אתם יכולים ורשאים להמשיך ולקיים את זמני השהות. עם זאת, במידה שאחד מההורים נכנס לבידוד בעקבות חשיפה למחלה, אין ברירה והילדים צריכים להישאר אצל ההורה השני. דרך המלך מבחינה זו היא להסכים כי ההורה "שהפסיד" זמן עם הילדים יפוצה לאחר שייצא מבידוד, ולעתים אף ההורה השני, שהנטל נפל על כתפיו, יוכל לקבל פיצוי כספי מסוים.

מה קורה אם ההורה השני מפר את הנחיות משרד הבריאות?

לאחר פתיחה "מגומגמת" משהו שבמסגרתה ישראלים רבים לא לקחו ברצינות את הנחיות משרד הבריאות, ורבים מהם הפרו אותן חדשות לבקרים, נראה שהיום ברור לכולנו שאין מדובר בהמלצה.

התמונות והסרטונים הקשים המגיעים מאירופה, במיוחד מאיטליה וספרד, לא מותירים מקום לספק. עם זאת, תופעה (פסולה) של הפרת הנחיות משרד הבריאות עדיין קיימת.

בריאות הילדים היא תמיד מוקש בין הורים גרושים. ניסיון החיים מלמד שאחת הסיבות המרכזיות לגירושין בין הורים לילדים היא מחלוקת לגבי גידול הילדים בנושאי בריאות ורפואה. קל לראות כיצד הנושא הנפיץ הזה צובר תאוצה באקלים של מגפה נגיפית. לכן, ככל שאחד מההורים מפר את הנחיות משרד הבריאות, ומסכן בכך את בריאות הילדים, קיימת להורה השני הזכות לפעול באופן מיידי.

זוהי דוגמה קלאסית למצב שבו אפשר לפנות בהקדם לבית המשפט בכדי לקבל צו אשר יורה להורה "הסורר" להקפיד על ההנחיות, ובמידה שהאחרון ממשיך בשלו, לדרוש אף צו לצמצום זמני השהות בימי הקורונה. כמו בכל סוגיה הקשורה לילדים ודיני משפחה, עיקרון טובת הילד הוא העיקרון החשוב ביותר. כאשר אחד מההורים מסכן את הילדים, ההורה השני רשאי לפעול. כלומר, חייב לפעול ויפה שעה אחת קודם.

לסיכום,

כפי שיכולתם בוודאי להבין, המפתח המרכזי לצליחת הקורונה בשלום הוא דיאלוג מכבד וקוהרנטי. המגפה היכתה בכולנו. הסולידריות החברתית נכנסת בעניין זה גם לתוך התא המשפחתי הגרוש. ככל שהאבות והאימהות ישכילו ללכת זה לקראת זו, ומצד שני לא לנצל את המצב, כן ייטב.

זכרו כי בעוד שהקורונה תעבור (בע"ה בקרוב), האחריות המשותפת ל הילדים תמשיך אחריה. מעבר לזה, לפני שאתם נוקטים בצעד שיכולות להיות לו השלכות משפטיות (עליכם או על הילדים), מומלץ להיוועץ עם עורכי דין המתמחים בדיני משפחה.