כמה עולה להתגרש? כל המספרים והתרחישים

גירושין הם לא רק משבר אישי ומשפחתי אשר נוגע לילדים ולחלוקת הרכוש, אלא גם אירוע עם השלכות דרמטיות על מצבם הכלכלי של הצדדים.

הנה, רק לאחרונה (אוגוסט 2019), היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הצית שוב את הסערה הכלכלית של מחאת האבות הגרושים, כאשר קבע בחוות דעת שהוגשה על ידו לבית המשפט העליון, שאין להחיל את "הלכת השוויון בנטל המזונות" (פסק דין תקדימי משנת 2017) באופן רטרואקטיבי.

כעורכי דין העוסקים בדיני משפחה מזה כ-15 שנה, אחת השאלות הראשונות שמופנות אלינו על ידי המתגרשים לעתיד היא – כמה עולה להתגרש. מכיוון שאין תשובה אחת לשאלה הזו, חשוב להבין כי התנהלות נכונה ובחירת אסטרטגיית גירושין מותאמת אישית, עשויות בהחלט "להמתיק את הגלולה הכלכלית".

במידה שהפור נפל, והסיכוי לשיקום חיי הנישואין שואף לאפס, רצוי שבני הזוג ישכילו להתעלות מעל המחלוקות ולהגיע לכדי פתרון הוגן ומוסכם. בין אם על ידי גישור ובין אם בניהול משא ומתן אפקטיבי להגעה לכדי הסכם גירושין.

הסכם זה, אשר ניתן לכלול בו את מלוא הנסיבות והפרמטרים הספציפיים, החל מעניינים הקשורים לילדים (מזונות וזמני שהות), וכלה בחלוקת רכוש להווה ולעתיד, יכול לחסוך משאבים כספיים ונפשיים רבים.

כמה עולה להתגרש בלי הסכם?

אם בני הזוג לא מצליחים להגיע להסכם, והם מחליטים להניח את המחלוקות לפתח בית המשפט לענייני המשפחה או בית הדין הדתי, הליך הגירושין יכול בהחלט להיות ארוך, מורכב ויקר. לעתים, אין כל דרך אחרת, ובמצבים אלה (במיוחד) חשוב להיוועץ בעורכי דין בעלי ניסיון עשיר גם בליטיגציה בערכאות השונות.

נקודה אחת חשובה יש להדגיש. הסכם גירושין נערך בהתאם לכל הוראות החקיקה והפסיקה העדכניות. לדוגמה, נקודת המוצא לחלוקת הרכוש ולעריכת איזון משאבים היא הוראות חוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג-1973. כלומר, כל הנכסים המשותפים שנצברו במהלך חיי הנישואין הינם נכסים ברי-חלוקה, למעט "נכסים חיצוניים" מסוימים כדוגמת ירושות, מתנות, נכסים שהיו בבעלות אחד הצדדים לפני הנישואין או נכסים שהוחרגו בהסכם ממון שנערך כחוק.

במילים אחרות – סביר להניח שגם אם הצדדים לא יגיעו להסכמה ויפנו לבית המשפט או בית הדין הדתי, חלוקת הרכוש הסופית תהיה זהה (פחות או יותר) לתוצאה שהייתה יכולה להתקבל בהסכם. זאת בהפחתת ההוצאות הכספיות לייצוג המשפטי.

אמרו מעתה, כשאתם שואלים את עצמכם כמה עולה להתגרש, ייתכן בהחלט שאי הגעה לכדי הסכמות במשא ומתן, והתנהלות בבתי המשפט או בתי הדין הדתיים, תייקר את התשובה לשאלתכם. אמנם כל מקרה נבחן לגופו, אבל אם נרצה לענות על השאלה כמה עולה להתגרש, ניתן לומר כי הניסיון מלמד שניהול הליך משפטי מלא בבתי המשפט או בתי הדין הדתיים יכול לייקר את הגירושין בכ-600% ומעלה.

למשל, אם סיום ההליך בגישור אפקטיבי יוכל לעמוד על כ-10,000-15,000 שקלים (כתלות במורכבות המסגרת הנתונה), אותו מקרה, במידה שיונח לפתחן של הערכאות, יכול להסתיים בתג מחיר של עשרות אלפי שקלים עד מאות אלפי שקלים.

עלותו של הסכם גירושין נעה סביב 5,000-45,000 שקלים, כתלות בפרמטרים כדוגמת משמורת ילדים, חלוקת רכוש, היקף הרכוש וכדומה. כמו כן, שעת ייעוץ או פגישה עם עורך דין בתחום דיני המשפחה – 300-1,500 שקלים.

חשבו על הילדים

מעבר לכסף – ככל שמדובר על גירושין בין הורים לילדים, המחקרים בתחום הינם חד משמעיים. אם ההורים משכילים להתגרש במהירות ובהסכמה, עם תקשורת מכבדת אשר צופה את פני העתיד, כך ההשפעה של הגירושין על הילדים תקטן משמעותית.

אמנם הם עדיין יושפעו מהמהלך, אך סיום פרק הנישואין בצורה נאותה עשוי בהחלט לסייע להם לקבל את הגזרה.

כלומר, זה לא רק כמה עולה להתגרש, אלא גם מה ההשלכות שעלולות להיות למאבק משפטי עקוב מדיונים על שאר בני המשפחה. ילדים שהוריהם "נלחמים" בבית המשפט מוצאים את עצמם נגררים למאבק, וכפועל יוצא מכך, נחבלים ממנו באופן משמעותי. הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. כשאתם מתלבטים כיצד לבחור אסטרטגיה נכונה לגירושין, לא רק השאלה "כמה עולה להתגרש" צריכה לעמוד לנגד עיניכם, ודי לחכימא ברמיזה.