נכסי קריירה בגירושין

”לֹא-טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ; אֶעֱשֶׂה-לּוֹ עֵזֶר, כְּנֶגְדּוֹ" (בראשית ב, פסוק י"ח).

גירושין או פרידה בין ידועים בציבור מקפלים בחובם חלוקת רכוש. על פי חוק יחסי ממון בין בני זוג, כל הרכוש שנצבר על ידי התא המשפחתי במהלך החיים המשותפים הוא נכס שיש לחלקו באופן של מחצה על מחצה. זאת ככל שאין הסכם ממון או הסכם גירושין, ולמעט נכסים שהחוק מחריג מתחולתו כדוגמת נכסים שהיו שייכים באופן בלעדי לאחד מבני הזוג לפני הנישואין.

במצבת הרכוש הנ"ל נכללים לא רק כספים בחשבונות בנק או נכסי נדל"ן, אלא גם – בסיטואציות מסוימות – נכסי קריירה. מהם אותם "נכסי קריירה" ואימתי יחולקו נכסי קריירה בגירושין? על כך בקצרה ברשימה שלפניכם.

חלוקת נכסי קריירה בגירושין, המסגרת המשפטית

ההכרה בכך שניתן לחלק נכסי קריירה בגירושין נובעת מתוך ההבנה כי ההתפתחות המקצועית של אדם הינה פרק מהותי בסיפור חייו, וככל שהוא חי בתא משפחתי, ההתפתחות המקצועית של בן זוג אחד שלובה בזו של בן הזוג השני. כפי שבית המשפט העליון הגדיר זאת היטב – "עד כדי שהשתיים מספרות יחד סיפור אחד" (בע"מ  4623/04 – פסק דין שנחשב לפורץ הדרך בנוגע להכרה בנכסי קריירה כברי איזון בגירושין).

ישנם לא מעט מקרים בהם אחד מבני הזוג מפתח קריירה מצליחה ומשגשגת, גם לטובתו האישית אך גם לטובת המשפחה, והוא עושה זאת בין השאר בזכות תמיכת בן/בת זוגו. בדרך כלל באופן כזה שבן הזוג "המוותר" מאפשר את ההתפתחות "על חשבונו". לוקח על עצמו את הטיפול בילדים ובעבודות הבית, מוותר על שעות עבודה ארוכות בשנים הקריטיות של הבנייה המקצועית העצמית, מוותר על השלמת לימודים ורכישת מקצוע וכדומה.

במצבים אלה, כאשר בני הזוג נפרדים, החוק והפסיקה מכירים בזכויותיו של בן הזוג הביתי, בנכסי הקריירה. זאת אף אם אותם נכסי קריירה אינם באים לידי ביטוי במניות או בבעלות על חברה, ואפילו אם עסקינן "רק" בשכרו הגבוה של עובד שכיר. כולל אפילו במצבים שבהם ברור לכאורה שנכסי הקריירה נצברו מתוך האיכות האנושית והספציפית של בן הזוג המקצועי, ואף אם סביר להניח שהוא היה מגיע לאן שהגיע בלאו הכי.

חלוקת נכסי קריירה בגירושין – בקיומו של פער/וויתור משמעותי

חשוב להבין כי גם לאחר שכל זה נאמר, וברור שניתן להכיר בחלוקת נכסי קריירה בגירושין, אין זה עניין של מה בכך. החלוקה תתקיים בדרך כלל רק "במקרים מובהקים שבהם נוצר פער ממשי וברור בין בני הזוג מבחינת כושר ההשתכרות שלהם" (תלה"מ 7461-09-17). פער אשר נובע כאמור מכך שאחד מבני הזוג אכן התמקד בעבודות הבית ונטל על עצמו ויתורים משמעותיים מבחינת התפתחותו המקצועית, וזאת למען התפתחות בן זוגו שפרנס את המשפחה בכבוד.

העיקרון מאחורי חלוקת נכסי קריירה בגירושין הוא מעין הכרה בשווי הכספי של התמיכה והעזרה של בן הזוג הביתי לבן זוגו הקרייריסטי. שימו לב בעניין זה כי פערי שכר בגלל החלטות מקצועיות, אינן בהכרח מקימים זכות לחלוקת נכסי קריירה. כלומר, אם לדוגמה האישה הקימה משרד פרסום מצליח, ובעלה בחר בקריירה של הוראה וחינוך, ושניהם עבדו במשרה מלאה מבלי שהתקיימו פערים משמעותיים מבחינת הטיפול בילדים ובבית, ייתכן בהחלט שבקשתו של הבעל לחלוקת נכסי הקריירה של אשתו לא תתקבל.

כיצד מחושבים נכסי קריירה בגירושין?

ביצוע תחשיב איזון לגבי נכסי קריירה בגירושין נעשה בהתאם לנסיבות המקרה ומורכב ממגוון רחב של פרמטרים כדוגמת גילם של בני הזוג, משך תקופת הנישואין, אופק השתכרותם, הפרשי השכר ביניהם, צבירת הניסיון, צבירת המוניטין, רמת ההשכלה וכאמור – מידת ההקרבה והוויתור של בן הזוג הביתי.

לסיכום,

בני זוג בישראל הסבורים כי סוגיית נכסי הקריירה של מי מהם תעלה במהלך הליך הגירושין או הפרידה צריכים לפנות לקבלת ייעוץ משפטי אשר יאפיין באופן מדויק את הנסיבות הספציפיות של המקרה. זאת מתוך הכרה בשלושת כללי היסוד הנוגעים לחלוקת נכסי קריירה בגירושין ואלו הם:

  1. האם מדובר בסיטואציה ברורה של בן זוג קרייריסטי ובן זוג ביתי?
  2. האם ישנו פער דרמטי בין בני הזוג בכושר ההשתכרות?
  3. האם הנישואין/החיים המשותפים נמשכו לאורך תקופה ארוכה?