גירושין – אצל מי הילדים בחג?

תקופת החגים בעיצומה וזו שמחה גדולה, אך עבור זוגות גרושים, או העומדים בפני הליך גירושין, תקופה זו יכולה להיות מלווה גם בקושי רב. לעיתים, הדבר נובע מריב בין ההורים אשר כל אחד מהם רוצה לבלות את החג עם הילד ולעיתים המחלוקת היא בכיוון ההפוך, כאשר אחד ההורים נוסע ומותיר את ההורה השני לבד עם הילדים לאורך כל חופשת החג. מהו הפתרון אפוא למצב מורכב זה?

החגים – מקור לסכסוך בגירושין

משמורת הילדים מהווה חלק מרכזי בהליך הגירושין ויוצר לא פעם מחלוקת קשה בין ההורים. משום זאת, במקרים רבים, מתקשים הצדדים להגיע להסכמה ופונים לבית המשפט בתביעת משמורת. יתרה מזאת, לעיתים קרובות, נוצרת מחלוקת בין ההורים בשאלת המשמורת, אף לאחר שפנו לדרך נפרדת והדבר בא לידי ביטוי בין היתר סביב סוגיית החגים.

 

אז כל אחד מן ההורים מתעקש כי הילד יבלה עמו את החג ונוצר סכסוך מר, אשר מעיב על שמחת החג וגורם לעוגמת נפש רבה להורים ולילד. לחילופין, ישנם מצבים בהם מחליט אחד ההורים לנסוע למשך החג ומותיר את ההורה השני להתמודד לבדו עם הילדים בכל תקופת החג, דבר המהווה אתגר כלכלי ונפשי לא פשוט. הפתרון הטוב ביותר לבעיה זו הוא חתימה על הסכם גירושין אשר ייתן מענה לסוגיות המשמורת השונות, לרבות לנושא החגים.

חתימה על הסכם גירושין

בכל הליך גירושין, כדאי לבחור בדרך של הסכמה ולחתום על הסכם גירושין. כך ניתן למנוע הסלמה של מערכת היחסים בין הצדדים ולאפשר את קיומה של מערכת יחסים הורית תקינה ומכבדת. משמורת הילדים יהווה נושא מרכזי בהסכם הגירושין ויש לתת בהסכם מענה מלא לכל סוגיה הנובעת ממנו, לרבות סוגיית החגים. ככל שההסכם יהיה מקיף יותר וברור יותר, כך מצטמצם הסיכוי למחלוקת בין ההורים.

להלן מספר דגשים לעניין זה:

  1. טבלת חגים: כדאי לכלול בהסכם הגירושין טבלת חגים, אשר בה יירשם היכן ישהה הילד באיזה חג . רצוי לדאוג כמובן כי החלוקה תהיה לסירוגין, כלומר אם בשנה אחת נקבע כי האב ישהה עם הילד בליל הסדר, אזי בשנה הבאה, יהיה הילד עם האם בחג זה.
  2. נסיעות לחו"ל: זהו נושא המעורר מחלוקת רבה בין הורים גרושים ועל כן חשוב מאוד להסדירו בפירוט בהסכם. כך למשל לקבוע כי הוצאת הילד לחו"ל כרוכה בהסכמת ההורה השני ובהודעה מראש.
  3. חלוקת הוצאות: החגים מלווים בהוצאות כספיות חריגות כגון תשלום למטפלת, עלויות של טיולים ואטרקציות שונות וכיו"ב. על כן כדאי לכלול בהסכם סעיף המתייחס לחלוקת ההוצאות בין ההורים.

לא לשכוח להתגמש!

הסכם הגירושין חייב להיות מנוסח באופן ברור מאוד על מנת שלא להותיר פתח לפרשנויות שונות מצד ההורים. יחד עם זאת, חשוב מאוד כי ההסכם יאפשר גם גמישות מסוימת לשינויים. מדוע? מדובר בהסכם אשר ילווה את הצדדים לאורך שנים ומטבע הדברים יכולים להיות מצבים רבים בהם יש צורך בשינוי כלשהו, אם מגבלות של עבודה, רצון לצאת לחופשה וכיו"ב. לא פעם, בני הזוג מתבצרים בעמדתם במועד עריכת ההסכם מתוך חוסר רצון להתחשב בבן הזוג לשעבר, אולם כדאי לזכור כי ההתחשבות הזו היא הדדית וסביר להניח כי כל אחד מן הצדדים יזדקק לגמישות הזו בשלב כזה או אחר. על כן, כדאי מאוד לכלול בהסכם אפשרות לשינויים בהסכמה.