להתגרש או להישאר בשביל הילדים?

רבים מן הזוגות אשר נישואיהם במשבר והם שוקלים גירושין, מתחבטים רבות בשאלה האם נכון להיפרד, או שמא להישאר יחד למען הילדים. כמו במקרים רבים אחרים בחיים, אין כאן תשובה אחת נכונה וכל זוג צריך לקבל את ההחלטה המתאימה לו. במאמר שלפניכם, נאיר את הנקודות שחשוב לתת עליהן את הדעת וכיצד כדאי לנהוג אם בסופו של יום, התקבלה החלטה על גירושין.

שמירה על המסגרת המשפחתית

עבור הילדים, אבא ואמא בבית אחד היא המסגרת שהם מכירים, אליה נולדו ואיתה גדלו. בהנחה ששני בני הזוג הם הורים כשירים, המקיימים קשר רציף ואוהב עם הילדים, הרי שההחלטה להישאר יחד, שומרת על התא המשפחתי המוכר לילדים ומכאן על תחושת הביטחון והיציבות שלהם. גירושין לעומת זאת, מעצם טבעם, מערערים את הבסיס המוכר לילדים והם נדרשים לעבור תקופת הסתגלות לא פשוטה, עד להשלמה עם פרידת ההורים וחזרה לחיי שגרה רגילים.

יחד עם זאת, חשוב לזכור כי בניגוד למה שהורים נוהגים לחשוב, הילדים רואים ומרגישים את קיומו של המשבר הזוגי ולא פעם, גורם להם הדבר לתחושות חרדה מפני פרידת ההורים ואשמה שמא אולי הם אחראים לכך. במצב כזה, אם בני הזוג לא יפעלו לשיפור יחסיהם, הרי שההחלטה להישאר יחד, לא תגשים את מטרתה והיא למעשה יכולה לעשות בדיוק את ההפך.

יש חיים אחרי הגירושין

לא פעם, זוגות נשואים במשבר נמנעים מגירושין לא בהכרח כי הם סבורים שזהו הדבר הטוב ביותר לילדים, אלא מתוך חשש מפני השינוי הכלכלי, החיים לבד אחרי שנות נישואים רבות, האם יצליחו להקים זוגיות חדשה וכיו"ב. חששות אלו מלויים את כל מי שעובר הליך גירושין ואכן, ההחלטה להתגרש מביאה עמה לא מעט קשיים, אך הפחד מהתמודדות איתם, אינה סיבה טובה דיה להישאר יחד. אחרי תקופת הסתגלות, יכולה להיות פריחה אישית עצומה, רגשית, מקצועית וכלכלית ואל לבני הזוג השוקלים גירושין, להיצמד אך ורק לקשיים שבדרך, אלא לזכור שיש חיים אחרי הגירושין והם יכולים להיות נפלאים.

עם זאת, גירושין אינם הבחירה הנכונה עבור כולם, בין אם בני הזוג מאמינים כי באפשרותם לשקם את היחסים ובין אם בחוסר רצון או יכולת להתמודד עם הגירושין, על כל המשתמע מהם. עבור זוגות אלו, חשוב שיבינו מה משאיר אותם יחד ובהתאם, לקבל את העזרה המקצועית הדרושה להם. אם בני הזוג מבקשים לשקם את הקשר, כדאי לפנות לטיפול זוגי ואם הם אינם רואים עתיד משותף אך נאחזים בנישואים מתוך פחד, לקבל טיפול אישי, אשר במסגרתו יתמודדו עם החששות שלהם ואולי לעשות את הצעד אשר יעניק להם ולילדים עתיד טוב יותר.

החלטתם להתגרש? עשו זאת בהסכמה

היה וקיבלתם החלטה על גירושין, עשו כל שניתן כדי להימנע ממאבק משפטי בערכאות. מלחמה משפטית מחריפה בדרך כלל את המתחים שבין הצדדים ומקשה עליהם מאוד להמשיך ולנהל מערכת יחסים הורית תקינה לאחר הפרידה. יתרה מזאת, ניהול ההליך בבית המשפט ובבית הדין הרבני, מייקר את עלויות הגירושין ויכול לארוך זמן רב. תחת זאת, בחרו בדרך של גישור, המאפשר לבני הזוג ליצור דיאלוג מכובד וממוקד, במסגרתו דנים בכל סוגיה משפטית שעומדת על הפרק, כאשר כל צד מביע את רצונותיו. יחד עם המגשר, מנסים הצדדים להגיע לפתרון מוסכם ולבסוף, עורכים הסכם גירושין המובא לאישורו של בית המשפט.

לעניין זה נציין כי מאז חודש יולי 2016, קיימת למעשה חובת גישור בהליך הגירושין בישראל. במסגרתה, מנועים בני הזוג מהגשת תביעות לבית המשפט לענייני משפחה ולבית הדין הרבני, אלא לאחר שנעשה ניסיון לגישור במסגרת יחידת הסיוע של בתי המשפט. על כן, חשוב וכדאי כי בני הזוג יהיו נכונים להידברות ורק אם אין אפשרות לגיבוש הסכמות, לפנות לניהול הליך הגירושין בערכאות.