גירושין – איך מספרים לילדים?

קיבלתם החלטה להתגרש ועתה אתם שואלים – כיצד לספר זאת לילדים. זהו ללא ספק אחד מן הקשיים הרבים המלווים את הליך הגירושין ובהקשר זה עולות לא מעט התלבטויות. מה לספר לילדים וכיצד להסביר? מתי לקיים את השיחה וכיצד להגיב לתגובות שלהם על הפרידה? על שאלות חשובות אלה ננסה לתת מענה במאמר זה.

מה לספר?

אחד הדברים החשובים ביותר עבור ילד הוא תחושת יציבות וביטחון והבשורה על פרידת ההורים, תערער זאת, אין בכך ספק. יחד עם זאת, ניתן למזער את הנזק ולהקל על הילדים להתמודד עם הפרידה, כאשר המסר מועבר בצורה עדינה ונכונה. יש להקפיד שלא לערב את הילדים במחלוקות ובמשברים אשר הובילו לפרידה וניתן בהחלט להסתפק באמירות כלליות בהקשר זה. כמו כן, חשוב להיות רגישים מאוד לילדים בשיחה זו, להבהיר כי הפרידה אינה באשמתם וכי ההורים אוהבים אותם כתמיד.

נקודה חשובה בהקשר זה היא לא לפתח אצל הילדים תקוות שווא לחזרה. לא פעם, תגובות קשות מצד הילדים להחלטה על פרידה, גורמות להורים לסגת ולצאת באמירות שונות כי אולי המצב ישתנה. הדבר רק יכול להזיק ולמנוע מן הילדים להסתגל למצב החדש ולכן חשוב להימנע מכך.

 מתי לספר?

ההחלטה על העיתוי לשיחה עם הילדים צריכה להיות החלטה משותפת ועל שני ההורים להרגיש כי הם מוכנים לכך. יחד עם זאת, חשוב שלא להתעכב יתר על המידה – הילדים מבינים הרבה יותר ממה שנדמה ולרוב, הם חשים במתח שבין בני הזוג. כל עוד ההורים לא יסבירו את המקור למתח הזה ויבשרו על החלטתם להיפרד, הילדים נותרים עם תחושות של חרדה וחוסר וודאות.

לפיכך, כאשר התקבלה החלטה על גירושין וההורים שלמים עמה, הצעד הבא הוא להחליט מתי ואיך לספר לילדים. דחיית הבשורה, במרבית המקרים, לא רק שלא תועיל, אלא גם יכולה להזיק. הילדים זקוקים לזמן לעכל את הדברים, להבין את משמעות הפרידה וככל שהם ידעו על כך בשלב מוקדם יותר, ניתן יהיה לשמור בצורה טובה יותר על תחושת הביטחון שלהם.

תגובת הילדים לבשורה

מטבע הדברים, כל ילד יכול להגיב קצת אחרת לגירושין. יש ילדים שאופיים פתוח יותר והם יתקשרו באופן ברור את הקושי שלהם, בעוד שילדים אחרים יכולים להסתגר, או לחילופין להביע רגשות של כעס, אפילו התקפי זעם. לא פעם, ההורים מוטרדים מאוד מתגובת הילד ותגובתם כלפיו, מעוררת קושי נוסף. חשוב להבין שכל ילד להורים גרושים, עובר שינוי התנהגותי כלשהו בעקבות הפרידה, אין טבעי מכך. עבור הילד מדובר בשינוי קיצוני מאוד, המעורר תחושות של חוסר ביטחון, אי וודאות ואף רגשות אשם לעיתים.

על מנת לסייע לילדים לעבור את תקופת הגירושין בקלות יותר ולהסתגל בצורה בריאה יותר לשינויים בחייהם, על ההורים להפגין רגישות רבה, לא להאיץ בילד או להביע בפניו תחושה של כעס על המצוקה שלו, אלא להפך, לחזק אותו, להביע אהבה לילד ולהגביר את תחושת הביטחון.

במרבית המקרים, השינוי ההתנהגותי יחלוף אחרי זמן והחיים ישובו לשגרה.

יחד עם זאת, על ההורים לשמור על ערנות ואם ישנן התנהגויות קיצוניות מאוד כגון הפרעות אכילה, ירידה משמעותית מאוד ולאורך זמן בתפקוד היומיומי וכל דבר אשר נראה להורים בעייתי, חשוב ליידע את מסגרות החינוך של הילדים ולפנות לייעוץ מקצועי, אשר יוכל לאבחן האם מדובר במשהו חולף, או בבעיה שיש לטפל בה וייתן להורים כלים לעשות זאת בצורה טובה.

מתלבטים? פנו לייעוץ מקצועי

כאשר ישנה התלבטות בקרב ההורים כיצד לבשר לילדים על הגירושין, מה לומר ומה לסנן, כיצד להגיב לתגובות שלהם וכיו"ב, ניתן לפנות לייעוץ מקצועי. מטרתו של הייעוץ היא להעניק הכוונה להורים ולספק להם כלים אשר יסייעו להם להתמודד טוב יותר עם הסיטואציה הלא פשוטה הזו. בהקשר זה חשוב לבחור בעל מקצוע המקובל על שני ההורים, למשל, פסיכולוג ילדים או מטפל משפחתי, אשר יקשיב לנסיבות המקרה ויחווה דעתו כיצד נכון לפעול, על פי גילאי הילדים, קווי האופי שלהם, מידת הבגרות והרגישות שלהם וכדומה.

במסגרת הייעוץ המקצועי, אפשר גם לחלוק עם המטפל התלבטויות אחרות של ההורים, למשל,  בכל הנוגע להסדר המשמורת. אמנם, זוהי סוגיה משפטית אך ההחלטה צריכה להתקבל בהתאם לטובת הילדים ובעת פנייה לצד שלישי ניטרלי, ניתן לקבל חוות דעת מקצועית, אשר בכוחה לסייע להורים לקבל את ההחלטה הטובה ביותר, לצד רצונם האישי.