איך מתגרשים יפה?

מטבעו, הליך הגירושין איננו פשוט ובתקופה זו, בה החליטו בני הזוג להיפרד, הם חשים בדרך כלל כעס הדדי רב. אולם, אין פירוש הדבר כי הליך הגירושין צריך להפוך למלחמה נקמנית, אשר רק תחמיר את הכאב והמתח בין הצדדים. אפשר ואף רצוי להתגרש יפה. איך עושים את זה?

מתגרשים? זכרו כי אתם עדיין הורים

הצעד הראשון הוא לזכור כי למרות סיומו של הקשר הזוגי, בני הזוג הם עדיין הורים לילדיהם ומגיע להם תא משפחתי חם ואוהב. הפרידה כשלעצמה, מאלצת אותם להסתגל לחיים חדשים, בהם ההורים אינם גרים עוד בבית אחד ולא פעם, הגירושין מלווים גם במעבר לבית חדש ולמסגרת חינוכית אחרת.

שינויים אלו אינם קלים לאדם מבוגר, קל וחומר לילדים ולכן על בני הזוג לעשות כל מאמץ להפריד בין הכעסים שהם חשים זה לזו וכל משברי הגירושין, לבין היותם הורים. הלכה למעשה משמעות הדבר היא כי יש להימנע עד כמה שניתן מריבים מול הילדים ובוודאי שלא לערב אותם בויכוחים, דבר הגורם להם להרגיש שהם צריכים לקחת צד בסכסוך. בני זוג אשר משכילים לעשות את ההפרדה הזו, לא רק שומרים על טובת הילדים במלוא מובן המילה, אלא שזו טיבה גם להרגיע את הכעסים בין בני הזוג ומכאן הדרך להידברות ולגירושין בהסכמה, קלה יותר.

עורכים הסכם גירושין

אם ברצונכם להתגרש יפה, עליכם להימנע מניהול ההליך בין כותלי בית המשפט, אשר כמעט תמיד יחריף את הכעסים והמתחים ביניכם ותחת זאת לבחור בגירושין בהסכמה. הדבר נעשה בדרך כלל במסגרת הליך גישור, אשר מטרתו להביא את הצדדים להידברות פתוחה וכנה בדבר הסוגיות המשפטיות ולגיבוש הסכם גירושין, אשר שני בני הזוג יהיו מרוצים ממנו. להליך הגישור יתרונות רבים ובראשם כי מדובר בהליך בלתי מחייב, כך שכל אחד מהצדדים יכול להפסיקו בכל עת ולשוב ולנהל את ההליך בבית המשפט.

במסגרת פגישות הגישור, עולה לדיון כל סוגיה רלוונטית, כגון משמורת הילדים, דמי המזונות וחלוקת הרכוש, כל צד מביע את עמדתו ותפקידו של המגשר הוא למצוא עבור הצדדים את העמק השווה. חשוב לציין כי לעורך דין מגשר, המתמחה בדיני משפחה, יש את היכולת המקצועית והגישה האישית, לפתור את המחלוקות בין הצדדים ולו המורכבות ביותר ולהציע לצדדים פתרונות אשר לעולם לא יעלו במסגרת ערכאה משפטית, מעצם טיבה ככבולה לסדרי דין וראיות.

לא משתפים את כל העולם

עד כה דיברנו על כך כי גירושין יפים יתאפשרו כאשר בני הזוג מפרידים בין הפן הזוגי לפן ההורי של יחסיהם וכאשר הצדדים פונים להליך של גישור לצורך גיבוש הסכם גירושין. יישומם של אלו, הם עיקרי הדברים לגירושין מכובדים, אולם יש היבט נוסף שחשוב להזכירו. משהתקבלה החלטה על גירושין, הרי שקשה מאוד לבני הזוג להסתירה מהקרובים להם ולרוב, הם גם אינם רוצים לעשות זאת וזה מובן מאוד. אולם, לצד הרצון לשתף ולחלוק עם בני המשפחה והחברים, חשוב מאוד שלא לשתף יותר מדי אנשים בעובדת הגירושין וכאשר משתפים, יש לסנן היטב את הדברים. מדוע? משום שלדבר יכולה להיות השפעה שלילית מאוד על יחסיהם של הצדדים ועל יכולתם לנהל הליך גירושין יעיל ומכובד. בשיתוף אחרים בבשורה ובהליך, בני הזוג אינם מחמיאים בדבריהם על הצד השני וזאת בלשון המעטה. מטבע הדברים, רוב המידע שנאמר, חוזר אליהם וכך, במקום שבני הזוג יתמקדו בבעיות הקיימות וינסו להגיע לפתרון, נוצר ביניהם סכסוך חדש על רק של "מי אמר למי". במקום שהמתחים בין בני הזוג ייתמתנו, הם מתעצמים על רקע מה שנאמר לצדדים שלישיים וחבל.