רבנות מול בית משפט לענייני משפחה

תקופה לא רגועה של יחסים זוגיים סוערים, עלולה להסתיים בגירושין ואז בנוסף לשאלות של עתיד, צריך להחליט היכן להגיש תביעת גירושין, מעבר לעובדה כי בכל מקרה, תיק בביה"ד הרבני חייב להיפתח, כדי לקיים את טקס הגירושין ברבנות. מסתבר שגם צריך לדעת איך להתגרש, כאשר מדובר בישראל. האפשרויות העומדות בפנינו הם ביה"ד הרבני וביהמ"ש לעניני משפחה והעובדה הזו מבלבלת ולא תמיד אנחנו מבינים מה לעשות ומה התוצאות. ייעוץ של עו"ד גירושין, יכול לסייע ולכוון, אך בינתיים ולהלן הסברים קצרים והבדלים בין הערכאות השונות:

כפי שצויין בתחילה, טקס הגירושין יכול להתקיים בישראל, לפחות כיום, אך ורק בביה"ד הרבני.

נושאים אחרים הסובבים סביב הגירושין, כגון משמורת ילדים, דמי מזונות וכו', יכולים להתקיים ב-2 הערכאות ומכאן נוצר מרוץ הסמכויות בין בני הזוג. דהיינו – אם מגישים את תביעת הגירושין בביה"ד הרבני, שם יאלצו בני הזוג לנהל את תיק הגירושין על כל נושאיו וכנ"ל לגבי ביהמ"ש לענייני משפחה בגלל העבודה כי "אפשר לבחור", קיים המיתוס שלגבר עדיף לפתוח את תיק הגירושין בביה"ד הרבני ואילו לאישה, עדיף בביהמ"ש לענייני משפחה. למה? מכיוון שההבדל בין הערכאות הוא בגישה. הגישה הרווחת היא כי ביה"ד הרבני, נוטה לפסוק לחובת הגבר דמי מזונות נמוכים וכך המיתוס הנ"ל חי וקיים מזה שנים רבות. למרות המיתוס, צריך לזכור כי כל מקרה נבחן לגופו ולא תמיד נוטה ביה"ד הרבני לפסוק מזונות נמוכים יותר מביהמ"ש לעניני משפחה.

נושא שאינו שנוי במחלוקת היא כי ביה"ד הרבני שופט ענייניו בגישה שמרנית יותר מביהמ"ש לעניני משפחה. ביה"ד הרבני פועל על פי החוק הדתי הרבני, שאינו נחשב למתקדם ומודרני ואינו עונה על הצרכים המשפחתיים הנחוצים כיום. דוגמא לשמרנותו של ביה"ד הרבני הוא תביעה לשלום בית, אשר אינה קיימת בביהמ"ש לענינ משפחה ויש החושבים כי אפשרות זו היא מבורכת ומטרתה לשמור על חיי המשפחה ולאפשר לזוג לשקול שנית את תביעתם. מנגד, יש החושבים כי תביעה זו מובילה לעימותים נוספים, לסחבת מיותרת ולפגיעה בבן הזוג אשר מבקש לצאת מן הקשר הזוגי. בנוסף לזאת, בביה"ד הרבני יש צורך בהסכמת שני הצדדים, כדי לקצר את הליך הגירושין, אך גם יש צורך לתת עילות המניחות את דעתם של דייני ביה"ד, כדי שהם יאשרו את בקשת הגט ולעיתים הליך זה עלול להאריך את תקופת הדיונים, במיוחד אם צד אחד אינו מעוניין להתגרש.

ברור כי גירושין הם הליך משנה חיים וכדי למנוע מעצמכם לבצע טעויות, אשר ישפיעו על חייכם באופן מוחלט, כמו גם על עתיד ילדיכם, רצוי כי תפנו לעו"ד גירושין, אשר יבדוק את המקרה ויפרוש בפניכם את האפשרויות הטובות ביותר, כדי לשמור את צעדיכם.