להתגרש או לא להתגרש?

הדבר הראשון שמוליך אותנו להחלטה להתגרש מתקשר דווקא לצד הרגשי. השאלה שאנו אמורים לשאול את עצמנו לפני הכל היא האם אנחנו באמת רוצים להתגרש. אחר כך כדאי לבדוק אם עשינו כל שאנו מסוגלים כדי לפתור את הבעיות בחיי הנישואין ולהציל את מערכת היחסים עם בן הזוג שלנו. אם אנחנו הורים לילדים, אנחנו מרגישים חובה מוסרית לעשות את כל שבכוחינו כדי לנסות לשמור על המערכת הזוגית והמשפחתית. גירושין בישראל (ובכלל) הוא לא מהלך שמחליטים עליו בקלות דעת, בזמן סערת רגשות או בתקופה של דכאון.

ברור לנו שגירושין יהיו החלטה אשר תשנה את חיינו ואת חיי הקרובים שלנו לנצח. כאב ותסכול בחיי הנישואין, לא תמיד אמורים להוביל להחלטה על גירושין. המחשבה על חיים ללא בן הזוג, היא אחת המחשבות המובילות אותנו לגירושין והיא עולה בד"כ בתקופות שבהם אנחנו נמצאים בסכסוך משפחתי עם בן הזוג. סיטואציה שנחשבת למדאיגה היא אם אנחנו חושבים על גירושין לעיתים קרובות. זו נורת אזהרה אשר מעידה כי אנו תקועים בתהליך רב קונפליקטים בחיי הנישואין שלנו ואין זה הזמן להחליט על פרידה, אלא למצוא קודם כל מטפל זוגי, לפני שיהיה מאוחר יותר.

להלן מספר שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם, אם אפשר ביחד עם בן הזוג, לפני שאתם עושים את הצעד לכיוון גירושין:

  • האם עדיין יש לכם לעיתים רגשות חיוביים כלפי בן הזוג או שמא אתם חשים חסרי אונים, מול הבעיות בחיי הנישואין? אם אכן אתם חשים כי נותרו בינכם רגשות של אהבה וחיבה, אז כדי למצות את קבלת העזרה האפשרית, לפני ההחלטה על גירושין. הדבר האחרון שתרצו הוא להתחיל בהליך גירושין ולגלות שעשיתם טעות.
  • האם אתם באמת רוצים להתגרש, או רק לאיים, כדי להשיג את תשומת לב בן הזוג? יכול להיות שאתה כועס ומתוסכל וחושב שאם תאיים בגירושין, בן הזוג סוף כל סוף יעניק לך את תשומת הלב שאתה כה זקוק לה. לא, זו לא הדרך. אתם זקוקים לסיוע של איש מקצוע למטרה הזו. נסה לאסוף את תחושת האחריות והבגרות לכיוון הנכון וההגיוני יותר.
  • האם השקעת מחשבה בהשלכות של גירושין? צעד לכיוון גירושין הוא סוג של אבדן החלומות והמטרות שלנו. גם אם אתה בטוח שגירושין זה הצעד שאתה רוצה וצריך, דאג כי תהיה לך מערכת תמיכה סביבך, בין אם זה אנשי מקצוע או חברים ואנשים קרובים אליך. תאלץ להתמודד עם ילדיך ועם הכאב שיגרם להם ולהשיג עבורם את העזרה הנדרשת. אם ההחלטה לגבי הגירושין באה מצידך, תאלץ גם להתמודד עם הכאב שיגרם לבן הזוג, אך אל תתן לרגשות האשם שלך למנוע ממך לבצע את הצעד הזה, רק כדי להקל על כאבם של אחרים.

לפני שממהרים להתגרש, רצוי שנבחן האם ניתן להגיע אל הסכם שלום בית מוסכם שיחסוך את הכאב, ואולי כדאי להתייעץ ולבצע אף גישור גירושין.