זכויות האישה בגירושין

עומדת בפני הליך גירושין? חשוב שתכירי את הזכויות המגיעות לך. כך תוכלי לנהל את הליך הגירושין בצורה חכמה ויעילה ולצאת לדרך חדשה.  במאמר זה נסביר בהרחבה אודות זכויות האישה בגירושין וכן אודות חשיבותו של הייעוץ המשפטי בהליך זה.

מזונות אישה

נשים רבות אינן מודעות לזכותן לתשלום מזונות אישה וזוהי זכות חשובה ומרכזית במסגרת הליך הגירושין. המשפט העברי קבע כי לבעל חובה לדאוג לצרכי אשתו בכל תקופת הנישואים וחובה זו באה לסיומה עם קבלת הגט. פירושו של דבר הוא, כי האישה תהיה רשאית להגיש תביעה למזונות אישה, במסגרתה יטיל בית המשפט סכום חודשי אותו יידרש הבעל לשלם לאישה, כל עוד הם נשואים. גובה המזונות ייקבע בהתאם לצרכיה של האישה, לרמת החיים אליה הורגלה וליכולתו הכלכלית של הבעל.

הזכות למזונות אישה, חשוב לומר, אינה רק זכות כלכלית, אלא תהווה גם כלי עזר חשוב לאישה, במקרה של סרבנות גט. הכיצד? החובה למזונות אישה פוקעת עם מתן הגט ועל כן, במקרים רבים, משהוטל על הבעל לשלם מדי חודש את דמי המזונות, מהווה תשלום זה תמריץ עבורו להסכים למתן גט, על מנת להשתחרר מחובת התשלום.

משמורת ילדים

בישראל חלה חזקת הגיל הרך, אשר קובעת כי במקרה של פרידת ההורים, ילדים עד גיל 6 יהיו בחזקתה של האם ולאב ייקבעו הסדרי ראייה. על כן, בעת הליך הגירושין, יכולה האם להיות שקטה כי זכויותיה בעניין המשמורת בטוחות וכי אם סוגיה זו תגיע אל פתחו של בית המשפט, קרוב לוודאי כי היא תוכרז כהורה המשמורן.

ראוי לציין, כי בשנים האחרונות ישנה מגמה הולכת וגדלה של זוגות הבוחרים בהסדר של משמורת משותפת, על פני משמורת מלאה. הסדר זה כפוף לאישורו של  בית המשפט אשר ייתן את הסכמתו להסדר רק כאשר סבר כי לשני בני הזוג מסוגלות הורית מתאימה וכי מערכת היחסים ביניהם נותרה תקינה על אף הפרידה.

כיצד מתמודדים עם סרבנות גט?

נשים רבות העומדות בפני גירושין, חוששות מפני מצב של סרבנות גט. נכון, זהו אינו מצב נעים ומדובר בפגיעה בזכות הבסיסית ביותר של האדם, הזכות לחירות.  יחד עם זאת, חשוב לדעת כי ישנם פתרונות משפטיים לבעיה זו, להלן העיקריים בהם:

  1. תביעה למזונות אישה: כאמור לעיל, חיוב חודשי של מזונות אישה מהווה עבור רבים מסרבני הגט, תמריץ לחזור בהם מסירובם, על מנת להשתחרר מתשלום זה.
  2. סנקציות נגד הבעל: בית הדין הרבני מוסמך לנקוט בסנקציות שונות כלפי הבעל הסרבן. מדובר בין היתר בעיקול חשבון בנק, איסור על החזקת רישיון נהיגה וצו עיכוב יציאה מן הארץ. במקרים רבים, נקיטת אחת או יותר מן הפעולות הללו, מביאה את הבעל לסגת מסירובו ולשתף פעולה במתן גט.
  3. הגשת תביעת נזיקין: ניתן להגיש כיום תביעת נזיקין בגין סרבנות גט, במסגרתה נפסק לאישה פיצוי כספי בשל הנזקים שנגרמו לה בשל סרבנותו של הבעל למתן גט. לעיתים קרובות, אין צורך בהגשת תביעה הלכה למעשה, אלא די בכך שעורך הדין המייצג את האישה, מיידע את הבעל בדבר הכוונה להגיש תביעה כזו כאמור. בשל ההשלכות הכלכליות של תביעת פיצויים שכזו, מהווה הדבר במקרים רבים תמריץ לבעל למתן גט.

פנייה לייעוץ משפטי

מן האמור לעיל אנו למדים כי זכויות האישה בגירושין הן רבות, ומגינות על מעמדה הן מבחינה אישית והן מבחינה כלכלית. המודעות לזכויות הללו מקנה לאישה ביטחון ומפיגה רבים מן החששות המלווים אותה בתקופה זו. יחד עם זאת, חשוב להבין כי מיצוי הזכויות במלואן דורש פנייה לייצוג משפטי של עורך דין המתמחה בדיני משפחה ובהליכי גירושין.

עורך הדין יבחן את נסיבות המקרה, יהיה קשוב לרצונותיה של הלקוחה ובהתאם לאלו, יבנה את האסטרטגיה המתאימה לניהול התיק. זו חייבת להיות מתוכננת בקפידה, על מנת להבטיח כי זכויותיה של האישה בגירושין יישמרו בצורה הטובה ביותר.

 

מעוניינת לדעת את הזכויות שלו? קראי כאן על זכויות הגבר בגירושין