השפעת הגירושין על הילדים

ההחלטה של בני זוג להתגרש, משפיעה בצורה דרמטית על הילדים. ראשית, משום שהפרידה היא ניפוץ המסגרת בה חיו כל חייהם. שנית, לא פעם מתנהל בין ההורים מאבק משפטי בגירושין והילדים נחשפים להטחת האשמות הדדיות וניסיונות הסתה. כמו כן, חלק ניכר מן הילדים מפתחים חרדות ותחושה של חוסר ביטחון, עם הבשורה על הגירושין ועל כן מלבד השינויים הפיזיים, הטכניים שמתרחשים, עליהם להתמודד גם עם משבר רגשי. במאמר זה נסביר בהרחבה אודות כל אלו וכן כיצד ניתן להקל על הילדים עם ההתמודדות הלא פשוטה הזו.

התמודדות הילדים עם הפרידה

הליך הגירושין משמעו עבור הילדים פירוק התא המשפחתי שלהם. המסגרת המוכרת בה חיו כל חייהם, עם אבא ואמא תחת אותה קורת גג, משתנה כהרף עין ואחד ההורים, לרוב האב, עוזב את הבית. עתה עליהם להתרגל לכך כי האב גר בבית אחד והאם בבית אחר ומצב זה יוצר עבורם תחושת של חוסר ביטחון והעדר יציבות.

נוסיף לכך את העובדה כי במקרים רבים של גירושין, גם הילדים עוברים לבית חדש משדירת המגורים המשותפת של בני הזוג נמכרת וכל אחד מהצדדים עובר לבית אחר. שינוי מקום המגורים ובפרט אם הוא מלווה בשינוי של מסגרות החינוך, יכול להיות קשה מאוד עבור הילדים ולהגביר את תחושת חוסר הוודאות שלהם. מה ניתן לעשות כדי להקל על הילדים בתקופה זו?

לספר על ההחלטה להתגרש

אחת הטעויות הנפוצות של הורים העומדים בפני גירושין היא לדחות את השיחה עם הילדים. הדבר נעשה כמובן מתוך רצון להגן עליהם, אך בפועל קורה בדיוק להפך. ילדים חשים במתח השורר בבית ועל כן מוטב לשבת איתם ולהסביר להם מה קורה. ילדים זקוקים לזמן כדי לעכל את הדברים ולהפנים את השינויים שעתידים להתרחש ולכן לא כדאי להמתין עם קיום השיחה, אלא לעשות זאת מוקדם ככל האפשר.

רצוי מאוד כי לפני השיחה עם הילדים, יגבשו ההורים ביניהם מה ברצונם לומר ועליהם להקפיד שלא לערב את הילדים בפרטים הקטנים שהובילו לפרידה. כדאי לשמור בהקשר זה על אמירות כלליות על מנת להימנע מלקיחת צד, בפרט של הילדים הגדולים. ככל שההורים יתנהלו ברגישות ובחוכמה בהקשר זה, כך יוכלו להקל על הילדים להתמודד עם הבשורה.

להימנע ממאבק משפטי

צעד נוסף וחשוב מאוד אשר יכול להקל על הילדים בהליך גירושין, הוא להימנע ממאבק משפטי. בני הזוג צריכים לעשות מאמץ כדי להגיע להסכמות בסוגיות המשפטיות ולחתום על הסכם גירושין. כך, יבוא הליך הגירושין על סיומו תוך זמן קצר, ללא הסלמת המשבר בין בני הזוג. הדרך הטובה ביותר לגבש הסכם גירושין היא באמצעות עורך דין מגשר, המתמחה בדיני משפחה. עורך הדין יוכל להציע לבני הזוג פתרונות לפשרה בנושאים השנויים במחלוקת וכן לסייע להם לנהל דיאלוג סובלני ויעיל לקראת חתימה על ההסכם.

אם הצדדים מעוניינים להגיע להסכמה אך מתקשים לעשות זאת, יוכלו לפנות קודם לכן, כצעד מקדמי, לייעוץ מקצועי של פסיכולוג או מטפל משפחתי, כדי להפיג את הכעסים והמתחים ביניהם למען עריכת הסכם גירושין והמשך קיום מערכת יחסים הורית תקינה.